Αρχική σελίδα » Εκπαίδευση

ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ 2018-2019

Στο Μουσείο εκτίθεται από 1/10/19 έως 30/12/19 το περιοδικό έκθεμα με τίτλο MIND THE GAP της ομάδας μαθητών του Βαρβακείου Πρότυπου Γυμνασίου που έλαβε το 1ο Βραβείο του διαγωνισμού που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Οδοντιατρικό Μουσείο του Τμήματος Οδοντιατρικής του Ε.Κ.Π.Α. (Φωτογραφίες του εκθέματος εδώ).

Στον ίδιο χώρο, από 10/1/20, εκτίθεται το περιοδικό έκθεμα με τίτλο « βίος βραχύς, δέ τέχνη μακρή…» της ομάδας μαθητών του 3ου ΓΕΛ Αχαρνών που έλαβε το 2ο Βραβείο του διαγωνισμού που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Οδοντιατρικό Μουσείο του Τμήματος Οδοντιατρικής του Ε.Κ.Π.Α. (Φωτογραφίες του εκθέματοςεδώ).

5ος ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ 2019-2020

ΤΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Το Μουσείο Ιστορίας σε συνεργασία με το Μουσείο Ζωολογίας του Ε.Κ.Π.Α. διοργανώνει τον 5ο Μαθητικό Διαγωνισμό  για μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (γυμνάσιο-λύκειο) των σχολείων του νομού Αττικής (συμπεριλαμβανομένων και των νήσων του Αργοσαρωνικού). 

ΤΙΤΛΟΣ

Βιοποικιλότητα: διαχρονική συμβολή στην ποιότητα ζωής του ανθρώπου

Οι επιστήμονες ορίζουν σήμερα ως βιοποικιλότητα το πλήρες φάσμα των ειδών, τη γενετική ποικιλομορφία, τις βιοκοινότητες και τις αλληλεπιδράσεις τους με το χημικό και φυσικό περιβάλλον.

Είναι αλήθεια, βέβαια, ότι η βιοποικιλότητα ανέκαθεν απασχολούσε τον άνθρωπο. Για πολλούς αιώνες, σε όλο τον κόσμο ο άνθρωπος παρατηρεί την ποικιλομορφία των οργανισμών που τον περιβάλλουν και έχει προσδιορίσει χιλιάδες είδη από τα οποία εξαρτάται μέχρι σήμερα. Αν αναλογιστούμε, για παράδειγμα, πόσα ζωικά είδη χρησιμεύουν για τη διατροφή του ή πόσα συνδέονται με τις κοινωνικές και οικονομικές του δραστηριότητες, συμπεραίνουμε πως η βιοποικιλότητα των ζώων έχει αποτελέσει βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη του ανθρώπινου πολιτισμού.

Με το πέρασμα του χρόνου, ο άνθρωπος έχει σταδιακά συνειδητοποιήσει και την άλλη αξία της βιοποικιλότητας, τη μη καταναλωτική, που συνδέεται, ανάμεσα σε άλλα, με την παραγωγικότητα των οικοσυστημάτων, την προστασία των εδαφών και των υδατικών πόρων, τη ρύθμιση του κλίματος, τις δραστηριότητες αναψυχής και εκπαίδευσης. Μια εντυπωσιακή ποικιλία οργανισμών παρουσιάζεται σε μουσεία φυσικής ιστορίας, μουσεία ζωολογίας και σε ζωολογικούς κήπους σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο, οι επιστήμονες θεωρούν ότι η πλειοψηφία των ειδών του πλανήτη δεν έχει ακόμη ανακαλυφθεί. Καθημερινά ανακαλύπτονται νέα είδη.

Γίνεται πλέον κατανοητό και σαφές για όλους ότι η προστασία και η διατήρηση της βιοποικιλότητας αποτελεί πρωταρχικό στόχο παγκοσμίως.

Για να προστατεύσεις, όμως, τη βιοποικιλότητα, πρέπει πρώτα να τη γνωρίσεις και να τη μελετήσεις.

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ

ΔΕΛΤΙΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

 

Η εκπαιδευτική μας πολιτική στοχεύει στη μάθηση μέσα από ποικίλες τεχνικές αφήγησης, συμμετοχικές και ομαδοσυνεργατικές πρακτικές. Κατά τον σχεδιασμό των εκπαιδευτικών μας δραστηριοτήτων, επιστρατεύουμε τις τέχνες, το παιχνίδι, το πείραμα για να ενθαρρύνουμε την κριτική σκέψη και την ελεύθερη, δημιουργική έκφραση.

Οι δραστηριότητες του Μουσείου απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, μαθητές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και φοιτητές.

Για τη χρονιά 2019-2020 στο Μουσείο πραγματοποιούνται οι παρακάτω εκπαιδευτικές δραστηριότητες:

Για παιδιά προσχολικής ηλικίας, μαθητές των τάξεων Α & Β δημοτικού:

  •  Άψυχα αντικείμενα έχετε λοιπόν ψυχή;   Υπάρχει ημερομηνία λήξης για ένα αντικείμενο; Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να το προστατέψουμε; Πόσο έξυπνα είναι τα... χέρια μας και πώς συντάσσουμε ένα λεξικό της αφής… στην πράξη; Τι σημαίνει προληπτική συντήρηση και χειρισμός αντικειμένων και ποιοι είναι οι κανόνες του; (Περισσότερα)
  • Μια εικόνα χίλιες λέξεις  Γνωριμία με τη θεά Αθηνά και με άλλα σύμβολα από τα εκθέματα του Μουσείου. Τι είναι τα σύμβολα και γιατί τα χρησιμοποιούμε; Υπάρχουν φτωχά και πλούσια σε νοήματα σύμβολα; (Περισσότερα)

[Κατά την περίοδο των γιορτών πραγματοποιούνται επίσης εργαστήρια χειροτεχνίας για οικογένειες]

Για μαθητές των τάξεων Γ, Δ, Ε, Στ δημοτικού:

  • Πώς σας ήλθε κατά νου να σπουδάσετε επιστήμη;   Με εργαλείο το κουκλοθέατρο και το θεατρικό παιχνίδι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει σαν στόχο την εξοικείωση των μικρών επισκεπτών με φωτεινές στιγμές της ιστορίας των επιστημών και με την ιστορία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η αφήγηση βασίζεται στην ιδέα της πρωτοπορίας στην επιστήμη και των ανθρώπων που αφιέρωσαν τη ζωή τους σε αυτή.(Περισσότερα)
  • Μια εικόνα χίλιες λέξεις Γνωριμία με τη θεά Αθηνά και με άλλα σύμβολα από τα εκθέματα του Μουσείου. Τι είναι τα σύμβολα και γιατί τα χρησιμοποιούμε; Υπάρχουν φτωχά και πλούσια σε νοήματα σύμβολα;(Περισσότερα)

Για μαθητές γυμνασίου – λυκείου:

  • Ξενάγηση με κεντρικό άξονα την ίδρυση του Πανεπιστημίου Αθηνών (1837) και τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του.
  • Το Παληό Πανεπιστήμιο και οι ένοικοι του.

    Στόχος του προγράμματος είναι να κάνει γνωστή την ιστορία του επιβλητικού κτηρίου και των ενοίκων του, διάσημων αλλά και καθημερινών ανθρώπων. Η ιστορία αυτή εξελίσσεται παράλληλα με την ιστορία της χώρας και ξεκινά πριν από τον 17ο αιώνα. Το πρόγραμμα εστιάζει επίσης στην αξία της διατήρησης των αρχιτεκτονικών μνημείων, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις υποχρεώσεις των ενοίκων και διαχειριστών τους, αλλά και τις συνθήκες της κάθε εποχής. Με την τεχνική του θεάτρου από χαρτί, ζωντανεύουν στιγμιότυπα από τη ζωή των αρχιτεκτόνων του 19ου αιώνα Σταματίου Κλεάνθη και Εδουάρδου Σάουμπερτ. Οι δύο φίλοι και συνεργάτες, αφού επέκτειναν και συντήρησαν το κτήριο, έζησαν σε αυτό λίγα χρόνια μετά την ίδρυση του Ανεξάρτητου Ελληνικού Κράτους. Οι μαθητές παρακολουθούν τις περιπέτειες του πρώτου πολεοδομικού σχεδίου (1833) της Αθήνας, της νέας πρωτεύουσας του ελληνικού κράτους, το οποίο οι γνωστοί αρχιτέκτονες οραματίστηκαν και δημιούργησαν στο πρώτο «αρχιτεκτονικό γραφείο» της πόλης και σπίτι τους. (Περισσότερα)

  • 5ος Μαθητικός Διαγωνισμός 2019-2020- Τα εκθέματα του μουσείου μέσα από τα μάτια των μαθητών ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ: διαχρονική συμβολή στην ποιότητα ζωής του ανθρώπου  σε συνεργασία με το Μουσείο Ζωολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. (Προκήρυξη διαγωνισμού)

 Για φοιτητές

  • Πραγματοποιούνται θεματικές ξεναγήσεις μετά από συνεννόηση με τους υπεύθυνους καθηγητές.


ΤΕΛΕΤΗ ΒΡΑΒΕΥΣΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΣΙΜΟΥ 2018-19

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Τελετή απονομής μαθητικού διαγωνισμού: τα εκθέματα του μουσείου μέσα από τα μάτια των μαθητών

Στις 30 Μαΐου 2019, πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών, η τελετή απονομής των βραβείων του 4ου Μαθητικού Διαγωνισμού «Τα εκθέματα του μουσείου μέσα από τα μάτια των μαθητών». Ο διαγωνισμός αποτελεί ετήσιο θεσμό του Ε.Κ.Π.Α. και απευθύνεται  σε μαθητές και καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόκειται για μια συμμετοχική δραστηριότητα που στοχεύει στην εξοικείωση των μαθητών με την ερευνητική διαδικασία, με το έργο του μουσειολόγου-μουσειογράφου, καθώς και με τη μετάδοση της γνώσης μέσα από διαφορετικές μουσειακές «αφηγήσεις» και τεχνικές.

Ο τίτλος του φετινού διαγωνισμού που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Μουσείο Οδοντιατρικής του ΕΚΠΑ ήταν «Στα χνάρια της Οδοντιατρικής Επιστήμης: από τα θεραπευτικά βότανα, στα βιοϋλικά, τη βιοτεχνολογία, την ψηφιακή τεχνολογία και στα laser». 

Τα βραβεία και τις βεβαιώσεις  συμμετοχής απένειμαν ο Ομότιμος Καθηγητής, Σύμβουλος Πρυτανείας επί Ακαδημαϊκών Θεμάτων και Διεθνών Σχέσεων του ΕΚΠΑ, κύριος Κωνσταντίνος Μπουραζέλης, και τα μέλη της επιτροπής (από το διδακτικό και επιστημονικό προσωπικό του Τμήματος Οδοντιατρικής: ο Ομότιμος Καθηγητής κύριος Γεώργιος Βουγιουκλάκης, ο Πρόεδρος του Τμήματος, Καθηγητής κύριος Φοίβος Μαδιανός, η Καθηγήτρια κυρία Αφροδίτη Κακάμπουρα, ο Επίκουρος Καθηγητής κύριος Χρήστος Ραχιώτης, ο μεταδιδακτορικός ερευνητής κύριος Δημήτριος Κουτρούμπας, η υπεύθυνη επικοινωνίας και προγραμματισμού των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου Οδοντιατρικής κυρία Μαργαρίτα Σακέλλιου, και από το επιστημονικό προσωπικό του Μουσείου Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών: ο Προϊστάμενος των Μουσείων και του Ιστορικού Αρχείου του ΕΚΠΑ κύριος Ευάγγελος Παπούλιας, και η Επιμελήτρια-Μουσειοπαιδαγωγός του Μουσείου Ιστορίας του ΕΚΠΑ κυρία Φαίη Τσίτου).

Βραβεία έλαβαν τα παρακάτω σχολεία:

Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο (πρώτο βραβείο)

Για το δεύτερο βραβείο ισοβάθμησαν δύο ομάδες και το βραβείο επιμερίστηκε στα σχολεία:

4ο Γυμνάσιο Ζωγράφου  & 3ο ΓΕΛ Αχαρνών
7ο Γυμνάσιο Περιστερίου (τρίτο βραβείο)

Χορηγοί των βραβείων της εκδήλωσης:

ΠΛΑΙΣΙΟ COMPUTERS A.E.B.E., Εταιρία Procter & GambleOral B, Εταιρία Αξιοποίησης ΕΚΠΑ.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ


Ψηφιακές εφαρμογές

ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ: "Tι να σπουδάσω;" (σε συνεργασία με το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνίων του ΕΚΠΑ). Ποιός είναι ο Εμμανουήλ και τι θα σπουδάσει τελικά; Θέλεις να μάθεις περισσότερα για την ιστορία που εκτυλίσσεται το 1840 και να γνωρίσεις τα εκθέματα του μουσείου μέσα από τα μάτια ενός νέου φοιτητή στο "Οθώνειο Πανεπιστήμιο"; Ζήτησε από το προσωπικό του μουσείου μια κινητή ψηφιακή συσκευή (ΔΩΡΕΑΝ) και ξεκίνησε το ταξίδι σου πίσω στον χρόνο!

Ξεναγήσεις

Από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Μουσείου πραγματοποιούνται οργανωμένες ξεναγήσεις σε διάφορες ομάδες κοινού. Oργανώνονται καθημερινά ξεναγήσεις μαθητών, φοιτητών και ομάδων ενηλίκων στην ελληνική, αγγλική και γαλλική γλώσσα, μετά από συνεννόηση. Κάθε πρώτη Κυριακή το μήνα (εκτός των επίσημων αργιών) στις 13:00 οργανώνονται δωρεάν ξεναγήσεις για το ευρύ κοινό.

Πολιτιστικές Εκδηλώσεις

Ο ισόγειος χώρος του Μουσείου λειτουργεί ως αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, όπου πραγματοποιούνται διαλέξεις, συνέδρια, συμπόσια, κινηματογραφικές προβολές, περιοδικές εκθέσεις, κ.ά. Τους καλοκαιρινούς μήνες, οι αύλειοι χώροι προσφέρονται για τη φιλοξενία συναυλιών και θεατρικών παραστάσεων.

Συμπράξεις με άλλα Μουσεία

Από το 2011. το Μουσείο συμμετέχει στο Δίκτυο Μουσείων και Πολιτιστικών Φορέων Αθηνών (www.athensmuseums.net), στο οποίο συμμετέχουν 33 φορείς – μέλη. Από το 2011 μέχρι σήμερα, το Μουσείο έχει συμμετάσχει σε όλες τις δράσεις που έχουν διοργανωθεί από το Δίκτυο, επιπλέον έχει συνεπιμεληθεί και οργανώσει δύο δράσεις – διαδραστικές δραστηριότητες για ενήλικες :

  • Αθήνα: Γειτονιές και Μουσεία (Μάιος 2012)
  • Η Δική μας Αθήνα (Ιούνιος 2014).

 Στο πλαίσιο της ανάπτυξης συνεργασιών με άλλα Μουσεία και της προσπάθειας αναζωογόνησης της γειτονιάς, το 2013 το Μουσείο πραγματοποίησε τη δωρεάν δραστηριότητα «Δύο Μουσεία σε μια Ημέρα» σε συνεργασία με δύο γειτονικά Μουσεία, το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη – Κέντρο Εθνομουσικολογίας (Κυριακή 16 Ιουνίου) και το Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου (Σάββατο 29 Ιουνίου).